L12.png

Manapság, bármelyik labdarúgó klub vezetőit megszólaltatják, vagy a klubok honlapjait megnézzük, a klubfilozófia és a periodizáció biztosan szembe jön velünk!

Mit is jelent ez a hangzatos mai kornak megfelelő “ámulást” támogató kifejezés? Egy újabb nagy Lufi, vagy a modern labdarúgás alapjait ismerhetjük meg belőle.

Netán valami mást is?

A játékról alkotott gondolkodás, filozófia egyfajta szemléletmódot tükröz. Miként fejezzük ki önmagunkat csapatként a pályán, hogy közben sikereket érjünk el úgy, hogy közben a szurkoló tömegeket is magunk mögé állítsuk.

Napjainkban az eredményesség és a szép játék (joga bonito), a látványosság egyaránt elvárás a szurkolók részéről. Az edzőnek és a játékosainak nem könnyű megfelelni minden elvárásnak, de minden mérkőzésen győzelemre és látványos játékra kell törekedni.

A győzelmekhez (technikailag és taktikailag felkészített csapatra) gólerős, lüktető, céltudatos támadójátékra és hatékony védekezésre van szükség. A kérdés az, hogy csak a győzelem az egyetlen megoldás a hatékony játékosképzésért? Nyilván nem!

Amikor az edző olyan előképzést, tudást, alapokat tud átadni a futball képzés törvényeiről, amivel a gyerek azt érzi, hogy többet tud az átlag futballistánál, akkor minden edzésre szívesen fog jönni.

A szakmai munka alapja egy, a filozófiának és játékstílusnak megfelelő egyesületi képzési modell felépítése.

De, előbb nézzünk bele a tanítás és a “képzés műhelyébe”..

  • Az edzések levezénylése az egyesületi filozófiának megfelelően kell történnie!
  • Mindig előre megtervezzük az edzéseket és az sem mindegy, hogy pl. kit kivel rakunk össze párban.
  • Edzéseken (sőt a mérkőzéseken is kötelező) az egységes formai külső megjelenés, mind a játékosok, mind az edzők számára.
  • Minden edzésen a technikai felszereléseknek, labdáknak, bójáknak és egyéb kiegészítőknek a helyszínen kell lennie. Mindennek és mindenkinek fontos szerepe van, ezért az sem mindegy, hogy ez kinek a feladata.
  • Az egyesületi etikai kódex az edzésekre, mérkőzésekre is fontos viselkedési szabályokat, normákat ír elő.

Amennyiben az oktatásunk a labdarúgás nyelvén szólnak, akkor minden korcsoport játékosai mindig tudni és értelmezni fogják a szakmai fogalmakat, így az edzői utasításokat.

Fontos:a korcsoportok edzéseinek hasonlósága (egymásra épültsége), amely segíti a játékosok, bármely korosztályában az egyenlő edzés értelmezését, végrehajtását. A szakmai egységes látásmód szerepe (edzőknek és játékosoknak is), azért döntő jelentőségű, hogy minden korosztályos edző egyforma nyelvet, taktikai értelmezést használjon az edzéseken.  

és akkor egy pici betekintést a Szakmai Elveinkről:

„Bármilyen világról is beszélünk, legyen ez akár a világűr, az eszmék és gondolatok világa, vagy az emberi érzések, pszichikai illetve fizikai mozgásának világa, mindenütt a törvényszerűség uralkodik. S így van ez a sportban is. „írta: Szemző Ernő 1930.

Amennyiben a fenti gondolattal egyetértünk, az esetben megérthetjük miért is hiszem, hogy a labdarúgás törvényeit kell megtalálni, és alkalmazni. Minden más csak ezután számít. Ilyen pl. Johann Cruyff törvényei, amely alapjául szolgált a Barcelona Utánpótlás bázisának, a LaMassia oktatási rendszerének.  Számos ilyen törvényszerűség felfedezhető a világ labdarúgásában! Mindenki látja, de nem mindenki értelmezi és használja.

Néhány éve, mégis megjelentek ilyen szakmai kiadványok, amelyet csak az tud megérteni, aki nem csak a felszínen másolja a szakmát, hanem a játék belsejét is látja, értelmezi. Az alábbi könyveket, Kis János barátom írta,Tóth Keve barátom segítségével amelyek jó sok év közös munka eredménye. Ezek az írások megmutatak számos szakmai gondolatokat, amelyekről még azelőtt senki sem írt a világon. 

Jani_konyvek_nagy.jpgAz életben, így a futsalban, futballban is bizonyos játék törvényeket szem előtt kell tartanunk, ha hatékonyabbá szeretnénk tenni csapatunk játékát. A képzésben olyan helyzeteket kell felállítani, amivel, ha találkozik a játékos, gyorsan és helyesen döntsön. Itt lép be az idő, az a játékos, aki megtanulta, mert megtanították neki, aki így előbb ismeri fel és gyorsabban dönt a következő lépésről.

Időszerűen, egy a mi általunk képviselt gyakorlat, egy bizonyos RONDO”, amelyet képzési feladatként, minden edzésen kötelező gyakorolni. Ebben az egy gyakorlatban kb 25-30 változat rejlik, amelyet csak az tud megfelelően tanítani, aki belülről ismeri mindegyik változatát (így folyamatában nehezíteni vagy éppen változatossá tudja tenni ugyanazt a képzési gyakorlatot).

Erről részletesebben többet is, de most aktuálisan 

Xavi játékosként, nyilatkozta a következőket:

“Természetesen az általunk (FC Barcelona- LaMassia) használt Rondo nem az egyetlen a világon, hiszen rengeteg változata ismert, amelyeket több labdarúgó egyesület és futsal edzők is használnak. A Rondo ad egy olyan megszerzett tudást, amelyet állandó mozgásban de magától értetődő természetességgel sajátít el a játékos.”

“A technika elsajátítás
a mellett a taktika megértése, kidolgozása már az edzőink feladata volt. Ez igazából egy átgondolt tervezett edzés menetrend volt.”

………….

Mi most tovább gondolkodunk a témában, hiszen mára a törvények, alapelvek megtanításának az elsődleges és egyben a legfontosabb edzői feladatnak kellene lennie.

Miért változott meg ez irányba a képzés?

Mert a labdarúgásban és a futsalban olyan futballképzési, technikai, szellemi törvények vannak, melyek oktatása nélkül sokkal kevesebbek lesznek a jövő játékosai